DietaMamy jesień, coraz częściej będziemy marznąć, warto przedstawić Kika skutecznych sposobów na rozgrzanie się. Pierwszym sposobem na rozgrzanie, jaki mi przychodzi do głowy jest wypicie kubka napoju imbirowego. Imbir najlepiej obrać i pokroić w plastry.

Czytaj więcej...

Roślina ta ma sporo cennych właściwości i jest smaczna. Poznaj część z nich a być może się do niej przekonasz. Pierwsze zapiski na temat tej rośliny znajdujemy u Majów ponad cztery tysiące lat temu. Z czasem przypłynęły jego nasiona do europy gdzie z początku był ceniony, jako kwiat estetyczny. Jego cenne właściwości odkryto dość niedawno.

Czytaj więcej...

Jak wiemy zielona herbata ma bardzo dużo cennych właściwości, oto niektóre z nich. Najważniejszą jej właściwością jest to, że chroni ona przed nowotworami, szczególnie przed rakiem skóry. Poprawia też wygląd skóry, dlatego też jest składnikiem wielu kosmetyków. Ponieważ dostarcza ona wielu antyoksydantów a to przyczynia się od niszczenia wolnych rodników powodujących starzenie się skóry. Ma też działanie przeciwzapalne i antybakteryjne tym samym znajduje zastosowanie w kosmetykach do skóry przetłuszczającej się i trądzikowej.

Czytaj więcej...

Warzywa oraz owoce dostarczają nam średnio osiem tysięcy składników oraz witamin, enzymów, soli mineralnych, błonnika i wielu innych. Ale te, które są w kolorze pomarańczowym żółtym i czerwono-pomarańczowym dają nam jeszcze karotenoidy. Są to naturalne przeciwutleniacze a z nich w naszym ciele wytwarzana jest witamina A. Choć jest ich ponad 500 to dla naszego zdrowia mają znaczenie tylko niektóre, a dokładniej sześć. Najcenniejszy jest beta-karoten, który hamuje utlenianie cholesterolu we krwi. Chroni on też nasz układ odpornościowy. Inne z nich chronią nasze oczy, bronią nas przed zmianami nowotworowymi. Aby jednak ich ilość w naszym ciele przynosiła odpowiedni efekt to musimy zjadać przynajmniej dwa posiłki dziennie bogate w kolorowe owoce. Więcej owoców powinny jeść osoby palące papierosy oraz kobiety stosujące antykoncepcję hormonalna. Najbardziej bogate w karotenoidy są suszone morele, które zawierają aż 1, 25 mg w czterech owocach. Według badań jest to aż pięć razy więcej jak w Świerzych owocach. Owce te nadają naszej skórze piękny odcień, ale też regenerują naskórek i wzmacniają kolagenowe włókna zapobiegając tym samym starzeniu. Owoce takie leczą trądzik oraz udrażniają ujścia kanałów łojowych. Ale nie musimy specjalnie jeść moreli, ponieważ karoten znajduje się też w marchwi. Najlepsze są odmiany ciemnopomarańczowe, natomiast marchew żółta ma karotenu Kika razy mniej. Możemy nie tylko pić z niej sok, ale też ją chrupać. Dzięki temu opóźnimy powstawanie zmarszczek oraz zwiększymy odporność naszej skóry na promieniowanie UV. Oczywiście sięgajmy też po dynię, pomidory, nektarynki, śliwki, mango i po warzywa takie jak szpinak, kalafior, brokuły, sałatę. Jeśli jednak nie możesz jeść odpowiedniej ilości warzyw i owoców to możesz swą dietę uzupełnić w karoten za pomocą suplementów diety dostępnych w aptece. Zastanówmy się jak opalają roślinne barwniki. Dzięki diecie karotenoidowej opalanie na słońcu jest o wiele mniej szkodliwe dla skóry, ponieważ substancje te działają, jako niski filtr przeciwsłoneczny. Tym samym zmniejsza się ryzyko oparzenia oraz wzmaga się walka z wolnymi rodnikami, które powodują starzenie naszej skóry. Aby kolor by bardziej wyraźny to można sięgnąć także po witaminy takie, jak B, C oraz P. Wolne rodniki inicjują tez powstanie katarakty i zmian w plamce żółtej. Dlatego ważna jest dieta bogata w antyoksydanty. Wystarczy na przykład jeść szpinak dwa razy w tygodniu by obniżyć ryzyko choroby o 45%.

Owoce te są bardzo słodkie i bardzo lubiane, są tak smaczne że zjadamy je na surowo. Ale winogrono jako dodatek do potraw może je wzbogacić, nawet te najbardziej wytrawne. Jesienią w porze winobrania, gdy owoców jest pod dostatkiem, warto po nie sięgać, gdyż zawierają wiele cennych składników. Znajdujący się w nich potas pomaga walczyć z nadciśnieniem, a zawarta w nich witamina B zapewnia lepszą koncentrację i chłonność umysłu. Są one nazywane owocami pięknej figury, gdyż pomagają utrzymać nienaganną sylwetkę. Dzieje się tak ponieważ posiadają właściwości pobudzające trawienie i wspomagają spalanie tłuszczu. Zawierają błonnik który reguluje nasz układ pokarmowy, więc zalecane są także osobom cierpiącym na zaparcia. Zawierają węglowodany ale w postaci fruktozy która powoduje że poziom cukru wzrasta powoli, więc nie mają właściwości tuczących. Dzięki tej właściwości po zjedzeniu sporej kiści można zaspokoić głód. Winogrona oczyszczają także organizm z t toksyn a znajdujące się w nich polyfenole opóźniają starzenie się komórek.
Podsumowując jeśli chcesz jak najdłużej zachować młody wygląd i nie naganną figurę, nie stroń od winogron. Z winogron powstaje też najzdrowszy olej, który tłoczony jest z maleńkich pestek. Zawiera on najlepsze dla organizmu tłuszcze wielonienasycone, które mają wiele pozytywnych właściwości m.in. obniżają poziom złego cholesterolu.

Śniadanie ma przede wszystkim dostarczyć dużo energii na rozpoczęcie dnia. Aby jak najlepiej spełnić to zadanie to na stole powinny się znaleźć produkty z pełnego ziarna. Mowa tu o produktach zbożowych z pełnego przemiału czyli razowe pieczywo, płatki i musli. Produkty te powinny być podstawą diety. Powinny gościć na naszych stołach kilka razy dziennie zaczynając od śniadania. . Produkty te oprócz węglowodanów mają jeszcze wiele innych substancji dobroczynnych. Znajduje się tu kwas foliowy, fosfor, żelazo i inne minerały. Jest tu dużo błonnika dlatego popularna jest owsianka na mleku. Największą wartość odżywcza mają płatki owsiane, mają tez dużo witamin i minerałów. Mają jednak więcej tłuszczu co czyni je bardziej kaloryczne od żytnich czy jęczmiennych. Jeśli nie lubisz tradycyjnej owsianki to możesz zastąpić ją musli. Jest to mieszanka ziaren, płatków i z ewentualnym dodatkiem suszonych owoców. Podobnie z pieczywem, zamiast zjeść kajzerkę to wybierz bułkę razową, tylko nie sugeruj się warstwą nasion na powierzchni pieczywa. Kolor tez może być mylący bo niektóre wypieki barwi się karmelem. Prawdziwe pieczywo tego typu nie może być puszyste, jest ono wilgotne i ciężkie, a po przekrojeniu widać w nim kawałki ziaren. Tradycyjny chleb można tez zastąpić pieczywem chrupkim z mąki gruboziarnistej, najlepiej żytniej, ale jest ona ciężko strawna więc nie każdy może ją jeść. Takie pieczywo jest bardziej bogate w składniki odżywcze od zwykłego pieczywa razowego. Kromka takiego chleba zawiera też mniej kalorii niż kromka zwykłego chleba. Śniadanie może być na przykład takie (dla osoby aktywnej fizycznie). Dwie kromki pieczywa pełnoziarnistego masłem, pół puszki tuńczyka w sosie własnym, 2 łyżki kukurydzy. Do tego surówka z sałaty, dwóch ogórków małosolnych i dwóch łyżek pestek dyni. Robimy do tego sos z dwóch łyżek jogurtu i ziół. Do picia może być zielona herbata lub sok wyciśnięty z owoców. Inna wersją śniadania dla osoby aktywnej fizycznie może być: miska mleka z płatkami owsianymi, do tego pół banana, kromka chleba razowego z chuda wędliną albo sera żółtego. Do tego dokładamy dwie lub trzy rzodkiewki i szklankę soku z grejpfruta. Jeśli masz zamiar schudnąć to zjedz: Serek wiejski light z łyżeczką pestek ze słonecznika i odrobiną bazylii, do tego pomidor na kromce chleba ciemnego. Do picia najlepsza będzie nie gazowana woda mineralna. Można tez zrobić jedno jajko na twardo na dwóch kromkach ciemnego chleba. .

Czy wiesz, że to właśnie jelita są największym narządem w naszym organizmie? Ich łączna długość często przekracza siedem metrów. Wchodzą one w skład układu pokarmowego, który odpowiada za trawienie, przyswajanie, usuwanie resztek i niestrawionych substancji. Jelita wchodzą także w skład układu odpornościowego tym samym chroniąc nas przed atakami drobnoustrojów. Naukowcy twierdzą także ze mają one wpływ na nasze samopoczucie, bowiem w brzuchu znajduje się ośrodek kształtowania naszego nastroju i stanu psychiki. O takim stanie rzeczy świadczy chociażby ściskanie w dołku podczas silnego stresu, biegunka czy tak zwane motylki w brzuchu w stanie silnego zakochania. Każdy z nas miał chyba taką sytuację w swym życiu, kiedy to brzuch płatał nam figle. Do tej pory sądzono, że za Tm wszystkim stoi mózg a układ pokarmowy wykonuje tylko jego polecenia. Jednak naukowcy doszli do ważnego odkrycia analizując nerwowe połączenia miedzy mózgiem a układem pokarmowym. Okazało się, że to jelita dostarczają mózgowi masę sygnałów, nawet dziesięć razy więcej niż mózg wysyła do jelit. Ważnym faktem jest to, że jelita mogą działać nawet po odcięciu połączenia z mózgiem. Okazało się, że ścianki jelit są wyposażone w olbrzymią ilość komórek nerwowych. Okazało się, że Torza one coś w rodzaju drugiego układu nerwowego. Odbiera on bodźca z zewnątrz i przekształca je na reakcje fizjologiczne. Praca tego układu jest stymulowana przez noradrenalinę, serotoninę i GABA, czyli kwas gamma aminomasłowy. Układ ten nie tylko wpływa na trawienie i procesy z tum związane, ale także na nasze samopoczucie. W największym uproszczeniu można powiedzieć, że jeśli nasz układ trawienny działa dobrze to my też cieszymy się dobrym samopoczuciem. Natomiast, jeśli coś jest nie tak to czujemy się przygnębieni, rozdrażnieni, nadpobudliwi. Ma to spore znaczenie przy leczeniu osób cierpiących na dolegliwości jelitowo-żołądkowe. Udowodniono, bowiem że choroby układu pokarmowego mają wpływ na samopoczucie a nie odwrotnie. Najlepiej wiedza o tym osoby dotknięte chorobom drażliwych jelit. Najczęściej one nie szukają pomocy medycznej tylko leczą się sami ogólnie znanymi środkami z wymiernym skutkiem.,Gdy po jakimś czasie takie leczenie nie daje poprawy to pacjenci zaczynają być smutni, może pojawić się ogólne osłabienie a nawet depresja. Dlatego nie należy lekceważyć tak zwanych wędrujących bólów brzucha. Gdy masz zaparcia lub wzdęcia albo biegunkę to udaj się do specjalisty. Bardzo dobre efekty oprócz leków daje tez psychoterapia.

Odpowiednia ilość wody ma kluczowe znaczenie nie tylko podczas uprawiania sportu, ale też podczas normalnej aktywności fizycznej. Przypomnę tylko, że woda jest składnikiem wszystkich naszych płynów ustrojowych i stanowi ona ponad połowę naszego ciała. Ma ona wpływ niemal na każda funkcję naszego ciała, reguluje ciśnienie, odtruwa, pomaga trawić, bierze udział w transporcie substancji i pełni jeszcze wiele innych funkcji. Gdy zabraknie wody w naszym organizmie to najszybciej na taki stan reaguje nasz układ krążenia. Serce zaczyna przyśpieszać, spada ciśnienie, zaczynamy odczuwać zmęczenie. Zaczyna dochodzić do skurczy i osłabienia mięśnie. Najgroźniejsze jest jednak przewlekłe odwodnienie. Nie następuje jednak ono na skutek raptownej utraty wody, ale na ograniczeniu wypijania odpowiedniej ilości płynów przez dłuższy czas. Kolejna faza to zagęszczenie płynów ustrojowych, pojawiają się stany zapalne i owrzodzenia. Zagęszcza się też krew, co pogarsza jej przepływ w żyłach, o konsekwencjach takiego tanu chyba już nie musze mówić nikomu. Dla dorosłego człowieka dzienna dawka napojów waha się miedzy 30 a 45 ml na kilogram masy ciała. Stąd wniosek, że panowie w ciągu dnia powinni wypijać około 3l
płynów a kobiety 2, 2l. Ale przecież zapotrzebowanie na wodę to nie tylko waga ciała, ale i aktywność fizyczna oraz temperatura otoczenia, w jakiej się znajdujemy. Dlatego podczas każdego wysiłku fizycznego powinno się przyjąć odpowiednio większą dawkę płynów. Relaksacyjna gra w piłkę plażową to około pół litra dodatkowych płynów, dłuższa wycieczka rowerowa może spowodować, że dawkę dzienną trzeba będzie podwoić. Zauważ ze nie wiele da ci wypicie napoju w dużej ilości jednym łykiem. Podczas wzmożonego wysiłku jak wypisze litr na raz to szybko przeleci on przez twoje ciało i spowoduje tylko ze szybciej będzie trzeba udać się do toalety. Dlatego podczas marszu czy jazdy na rowerze warto często sięgać po Male porcje płynów. Wiemy, że bąbelki dodają wodzie walorów smakowych, lepiej ona też orzeźwia i gasi pragnienie. Jednak z napojów gazowanych powinny zrezygnować osoby cierpiące na wzdęcia, niestrawność i nadkwasotę oraz osoby po operacjach w obrębie jamy brzusznej.

Dieta Michaela Montignaca

granatJest to jedna z wielu diet skierowanych do osób, które pragną schudnąć i utrzymać prawidłowa masę ciała. Ale przez dietetyków jest ona wskazana dla tych, którzy chcą uzyskać mniejsze ryzyko chorób sercowo – naczyniowych oraz cukrzycy. smaczna i tania z dowozem do klienta



Czytaj więcej...

Pokonać rotawirusy

rotawirusyTo one są odpowiedzialne za tak zwaną grypę żołądkową, zarażamy się nimi droga kropelkowa lub pokarmową. Wystarczy podać komuś rękę lub używać tych samych przedmiotów. Jeśli jesteś mama to możesz rozważyć zaszczepienie dziecka.

Więcej…

Pasożyty

lekarze2Te niewidoczne gołym okiem żyjątka mogą być szkodliwe zarówno dla naszego zdrowia jak i urody. Czasem zaczyna się od osłabienia, problemów z cerą złego samopoczucia. Bierzemy to wtedy jako infekcje czy tez zaburzenia hormonalne, tymczasem to zupełnie coś innego.

Więcej…

Tabletki a plastry na menopauzę

Kobiety, gdy zaczynają odczuwać pierwsze dolegliwości związane z menopauzą, rozglądają się za różnymi środkami, które pomogą przejść im ten trudny okres. Oczywiście środki te wchodzą w skład hormonalnej terapii zastępczej. I tu pojawia się problem, ponieważ jest kilka metod a właściwie dróg, którymi można podawać lek d organizmu. Pierwszym sposobem jest droga przez skórna, chodzi tu o żele i plastry, inną drogą jest połykanie, czyli tabletki doustne.

Więcej…