Warzywa oraz owoce dostarczają nam średnio osiem tysięcy składników oraz witamin, enzymów, soli mineralnych, błonnika i wielu innych. Ale te, które są w kolorze pomarańczowym żółtym i czerwono-pomarańczowym dają nam jeszcze karotenoidy. Są to naturalne przeciwutleniacze a z nich w naszym ciele wytwarzana jest witamina A. Choć jest ich ponad 500 to dla naszego zdrowia mają znaczenie tylko niektóre, a dokładniej sześć. Najcenniejszy jest beta-karoten, który hamuje utlenianie cholesterolu we krwi. Chroni on też nasz układ odpornościowy. Inne z nich chronią nasze oczy, bronią nas przed zmianami nowotworowymi. Aby jednak ich ilość w naszym ciele przynosiła odpowiedni efekt to musimy zjadać przynajmniej dwa posiłki dziennie bogate w kolorowe owoce. Więcej owoców powinny jeść osoby palące papierosy oraz kobiety stosujące antykoncepcję hormonalna. Najbardziej bogate w karotenoidy są suszone morele, które zawierają aż 1, 25 mg w czterech owocach. Według badań jest to aż pięć razy więcej jak w Świerzych owocach. Owce te nadają naszej skórze piękny odcień, ale też regenerują naskórek i wzmacniają kolagenowe włókna zapobiegając tym samym starzeniu. Owoce takie leczą trądzik oraz udrażniają ujścia kanałów łojowych. Ale nie musimy specjalnie jeść moreli, ponieważ karoten znajduje się też w marchwi. Najlepsze są odmiany ciemnopomarańczowe, natomiast marchew żółta ma karotenu Kika razy mniej. Możemy nie tylko pić z niej sok, ale też ją chrupać. Dzięki temu opóźnimy powstawanie zmarszczek oraz zwiększymy odporność naszej skóry na promieniowanie UV. Oczywiście sięgajmy też po dynię, pomidory, nektarynki, śliwki, mango i po warzywa takie jak szpinak, kalafior, brokuły, sałatę. Jeśli jednak nie możesz jeść odpowiedniej ilości warzyw i owoców to możesz swą dietę uzupełnić w karoten za pomocą suplementów diety dostępnych w aptece. Zastanówmy się jak opalają roślinne barwniki. Dzięki diecie karotenoidowej opalanie na słońcu jest o wiele mniej szkodliwe dla skóry, ponieważ substancje te działają, jako niski filtr przeciwsłoneczny. Tym samym zmniejsza się ryzyko oparzenia oraz wzmaga się walka z wolnymi rodnikami, które powodują starzenie naszej skóry. Aby kolor by bardziej wyraźny to można sięgnąć także po witaminy takie, jak B, C oraz P. Wolne rodniki inicjują tez powstanie katarakty i zmian w plamce żółtej. Dlatego ważna jest dieta bogata w antyoksydanty. Wystarczy na przykład jeść szpinak dwa razy w tygodniu by obniżyć ryzyko choroby o 45%.

Dieta Michaela Montignaca

granatJest to jedna z wielu diet skierowanych do osób, które pragną schudnąć i utrzymać prawidłowa masę ciała. Ale przez dietetyków jest ona wskazana dla tych, którzy chcą uzyskać mniejsze ryzyko chorób sercowo – naczyniowych oraz cukrzycy.



Czytaj więcej...

Pokonać rotawirusy

rotawirusyTo one są odpowiedzialne za tak zwaną grypę żołądkową, zarażamy się nimi droga kropelkowa lub pokarmową. Wystarczy podać komuś rękę lub używać tych samych przedmiotów. Jeśli jesteś mama to możesz rozważyć zaszczepienie dziecka.

Więcej…

Pasożyty

lekarze2Te niewidoczne gołym okiem żyjątka mogą być szkodliwe zarówno dla naszego zdrowia jak i urody. Czasem zaczyna się od osłabienia, problemów z cerą złego samopoczucia. Bierzemy to wtedy jako infekcje czy tez zaburzenia hormonalne, tymczasem to zupełnie coś innego.

Więcej…

Tabletki a plastry na menopauzę

Kobiety, gdy zaczynają odczuwać pierwsze dolegliwości związane z menopauzą, rozglądają się za różnymi środkami, które pomogą przejść im ten trudny okres. Oczywiście środki te wchodzą w skład hormonalnej terapii zastępczej. I tu pojawia się problem, ponieważ jest kilka metod a właściwie dróg, którymi można podawać lek d organizmu. Pierwszym sposobem jest droga przez skórna, chodzi tu o żele i plastry, inną drogą jest połykanie, czyli tabletki doustne.

Więcej…