Odpowiednia ilość wody ma kluczowe znaczenie nie tylko podczas uprawiania sportu, ale też podczas normalnej aktywności fizycznej. Przypomnę tylko, że woda jest składnikiem wszystkich naszych płynów ustrojowych i stanowi ona ponad połowę naszego ciała. Ma ona wpływ niemal na każda funkcję naszego ciała, reguluje ciśnienie, odtruwa, pomaga trawić, bierze udział w transporcie substancji i pełni jeszcze wiele innych funkcji. Gdy zabraknie wody w naszym organizmie to najszybciej na taki stan reaguje nasz układ krążenia. Serce zaczyna przyśpieszać, spada ciśnienie, zaczynamy odczuwać zmęczenie. Zaczyna dochodzić do skurczy i osłabienia mięśnie. Najgroźniejsze jest jednak przewlekłe odwodnienie. Nie następuje jednak ono na skutek raptownej utraty wody, ale na ograniczeniu wypijania odpowiedniej ilości płynów przez dłuższy czas. Kolejna faza to zagęszczenie płynów ustrojowych, pojawiają się stany zapalne i owrzodzenia. Zagęszcza się też krew, co pogarsza jej przepływ w żyłach, o konsekwencjach takiego tanu chyba już nie musze mówić nikomu. Dla dorosłego człowieka dzienna dawka napojów waha się miedzy 30 a 45 ml na kilogram masy ciała. Stąd wniosek, że panowie w ciągu dnia powinni wypijać około 3l
płynów a kobiety 2, 2l. Ale przecież zapotrzebowanie na wodę to nie tylko waga ciała, ale i aktywność fizyczna oraz temperatura otoczenia, w jakiej się znajdujemy. Dlatego podczas każdego wysiłku fizycznego powinno się przyjąć odpowiednio większą dawkę płynów. Relaksacyjna gra w piłkę plażową to około pół litra dodatkowych płynów, dłuższa wycieczka rowerowa może spowodować, że dawkę dzienną trzeba będzie podwoić. Zauważ ze nie wiele da ci wypicie napoju w dużej ilości jednym łykiem. Podczas wzmożonego wysiłku jak wypisze litr na raz to szybko przeleci on przez twoje ciało i spowoduje tylko ze szybciej będzie trzeba udać się do toalety. Dlatego podczas marszu czy jazdy na rowerze warto często sięgać po Male porcje płynów. Wiemy, że bąbelki dodają wodzie walorów smakowych, lepiej ona też orzeźwia i gasi pragnienie. Jednak z napojów gazowanych powinny zrezygnować osoby cierpiące na wzdęcia, niestrawność i nadkwasotę oraz osoby po operacjach w obrębie jamy brzusznej.

Dieta Michaela Montignaca

granatJest to jedna z wielu diet skierowanych do osób, które pragną schudnąć i utrzymać prawidłowa masę ciała. Ale przez dietetyków jest ona wskazana dla tych, którzy chcą uzyskać mniejsze ryzyko chorób sercowo – naczyniowych oraz cukrzycy.



Czytaj więcej...

Pokonać rotawirusy

rotawirusyTo one są odpowiedzialne za tak zwaną grypę żołądkową, zarażamy się nimi droga kropelkowa lub pokarmową. Wystarczy podać komuś rękę lub używać tych samych przedmiotów. Jeśli jesteś mama to możesz rozważyć zaszczepienie dziecka.

Więcej…

Pasożyty

lekarze2Te niewidoczne gołym okiem żyjątka mogą być szkodliwe zarówno dla naszego zdrowia jak i urody. Czasem zaczyna się od osłabienia, problemów z cerą złego samopoczucia. Bierzemy to wtedy jako infekcje czy tez zaburzenia hormonalne, tymczasem to zupełnie coś innego.

Więcej…

Tabletki a plastry na menopauzę

Kobiety, gdy zaczynają odczuwać pierwsze dolegliwości związane z menopauzą, rozglądają się za różnymi środkami, które pomogą przejść im ten trudny okres. Oczywiście środki te wchodzą w skład hormonalnej terapii zastępczej. I tu pojawia się problem, ponieważ jest kilka metod a właściwie dróg, którymi można podawać lek d organizmu. Pierwszym sposobem jest droga przez skórna, chodzi tu o żele i plastry, inną drogą jest połykanie, czyli tabletki doustne.

Więcej…